Hieronnan hyödyt

Hieronta helpottaa kipua. Staattinen työ ja usein toistuvat liikkeet
supistavat kehon luonnollisia liikeratoja.

Hieronnan hyödyt

Hieronta helpottaa kipua

 Staattinen työ ja usein toistuvat liikkeet supistavat kehon luonnollisia liikeratoja. Tiedämme kaikki, että liikunta ja venyttely auttavat kremppoihin, mutta aina itsensä huoltamiseen ei löydy aikaa tai motivaatiota. Kivuliaan olon huomaa erityisesti niskassa ja rintarangassa, mikä aiheuttaa helposti niska-hartiaseudun jännitystä ja päänsärkyä. 

Klassinen hieronta

Säännöllinen hieronta pehmittää kireitä lihaksia ja aktivoi kehon luonnollisen kivunlievittäjän eli endorfiinin tuotantoa. Jos kärsit akuutista kivusta, suosittelen muutaman hieronnan hoitosarjaa vähintään viikon välein. Säännöllinen ylläpitävä kehonhuolto vaikkapa kuukauden välein on hyvä keino pitää vaivoja ja särkylääkekierrettä loitolla. Rintarangan alueen lihaskalvoja avaava ja hengityksen vapauttava Voice Massage -hieronta auttaa tasapainottamaan ryhtiä ja helpottaa sen ylläpitämistä näyttöpäätetyössä.

Hieronta vauhdittaa kuntoutumista

Leikkauksen tai sairasloman jälkeen liikkuminen voi tuntua tehottomalta ja jopa tuskaiselta, mutta liikkeelle pitäisi kuitenkin päästä viimeistään silloin kun lääkäri siihen kehottaa. Jos saat aloittaa liikunnan, saat myös käydä hierojalla. Kysy kuitenkin lääkäriltäsi jos epäröit. Liikkellelähtö on mukavampaa, jos hieroja on muokannut lihaksia, jolloin lihaskalvojen liikkuvuus paranee ja kollageenisäikeet alkavat palautua. Hieronta avaa lihaskiinnikkeitä ja muokkaa joustamatonta arpikudosta elastisemmaksi. Omalla kohdallani kärsin polvien nivelrikosta ja huomaan, että nollakelit aiheuttavat nivelkipua ja kangistavat: Tehokkain keino, jolla olen palauttanut alaraajojen nivelten liikkuvuutta on ollut alaraajojen lihasten kiinnityskohtiin keskittyvä hieronta. Hierojan luota lähden liikkeelle ikään kuin uusin kevein jaloin. Hieronnan vaikutuksesta nivelrikkopotilaiden liikkuvuuteen ja kivun vähenemiseen on tieteellistä näyttöä. Suosittelen hierontaa myös tenniskyynärpäävaivoihin.

Klassinen hieronta

Urheiluhieronta ehkäisee urheilu- ja rasitusvammoja ja auttaa kehoa palautumaan nopeammin liikuntasuorituksista

Urheiluhieronta ei ole kovakouraista hierontaa, vaan erilaisia hierontatekniikoita, joiden avulla lämmitellään ja notkistetaan lihasfaskioita siten, että voit nauttia treenaamisesta ja palautua paremmin. Palauttava hieronta auttaa harjoituksen jälkeiseen lihassärkyyn. Urheiluhierontaotteet sopivat kaiken ikäisille ja tasoisille liikkujille. Tärkeintä on säädellä hieronnan voimakkuutta asiakkaalle sopivaksi.  Hieronta ei saa sattua, sillä kipu estää lihaksia rentoutumasta. Jos olet tehnyt hyvän treenin tai saavuttanut suuremmankin tavoitteen vaikkapa juossut Naisten kympin, palkitse itsesi kokohieronnalla! 

Hieronta vahvistaa immuunipuolustusta

Lihas rentoutuu, kun supistuneet lihassäikeet palautuvat normaalipituuteensa. Silloin stressihormonina tunnetun kortisolin tuotanto laantuu, verenkierto ja lymfanestekierto tehostuvat ja verenpaine laskee. Toimiva nestekierto on välttämätön osa hyvää immuunipuolustusta.

Klassinen hieronta

Hieronta lievittää stressiä ja parantaa unen laatua

Stressin hyökyessä päälle elimistö on puolustustilassa. Silloin ajatukset kiertävät kehää eikä omastakaan sängystä tahdo löytyä sellaista asentoa, jossa voisi nukahtaa. Jos rentoudut parhaiten antautessasi toisen hoivattavaksi, mikään ei ole hyvän klassisen hieronnan veroista. Hieronnassa syke ja hengitys tasaantuvat, verenpaine laskee ja lihakset rentoutuvat. Silloin elimistö alkaa tuottaa serotoniinia stressihormonien sijasta. Stressin väistyessä tilalle tulee myönteinen vireystila. Voice Massage -hieronnan vaikutusta stressioireisiin ei voi vähätellä: TMD-oireista kärsivät, esim. bruksoijat tunnistavat haastavan elämäntilanteensa leuan ja ohimoiden lihaksissa kallonpohjasta puhumattakaan. Voice Massage -hieronnan ensimmäisiä vaikutuksia on parempi kokonaisvaltainen rentoutuminen ja stressin väheneminen, suosittelen sitä lämpimästi kaikille.

Tervetuloa hierontaan myös raskausaikana!

Hyvän olon tunnetta lisäävä ja lempeä klassinen hieronta auttaa hallitsemaan raskausajan stressiä ja vähentää refluksioireita ja turvotusta. Raskauden edetessä kehon painopiste muuttuu ja voi aiheuttaa särkyä niskassa ja ristiselässä. Muistathan mainita raskaudestasi ennen hierontaa. Ensimmäisinä kuukausina vältetään joidenkin eteeristen öljyjen käyttöä ja alaselän ja kylkien voimakasta hieromista. Kun vauvavatsa kasvaa, selkää ja niskaa voidaan hieroa pehmein ottein kylkiasennossa, asentoa tukevia tyynyjä käyttäen tai selinmakuulla. Hierontaa on kuitenkin aihetta välttää jos sinulla on komplikaatioita, esimerkiksi supistuksia, verenvuotoa tai vatsakipua. Ei ole suositeltua myöskään hieroa suonikohjuisia tai siihen taipuvaisia alaraajoja raskausaikana.

Asiakkaan tarpeet huomioon ottavaa hierontaa hyvällä ja joustavalla palveluasenteella.” Paljon liikuntaa harrastava.

Pekka 57 v.

Aloin käymään Mutkan hieronnassa vuosi sitten, astuessani ensi kerran sisään en osannut odottaa, että jo ensimmäisen kerran jälkeen ahdistusoireeni helpottaisivat ja kehon jatkuva naksuminen hellittäisi. Nyt jokaisen käyntikerran jälkeen Mutkan kuunteleva ja varma osaaminen saa minut lähtemään hieronnasta vetreämpänä ja rennompana, fyysiset ahdistumisen ja jumiutumisen oireet ovat tiessään.

Havia 22 v.

Ota yhteyttä ja varaa aika !

Haapaniemenkatu 16 (Merihaka) Helsinki

info@hierontamutka.fi

7 + 15 =

Call Now ButtonOta yhteyttä